Visvakantie aan de Plas in Oranje – Melvin van Ingen

In augustus 2017 vissen LCA teamlid Melvin van Ingen en Boaz van Os samen een sessie aan de Plas in Oranje. Uiteraard hadden beide mannen zich optimaal voorbereid op deze vistrip en de rolverdeling was duidelijk: Boaz verzorgde het aas en Melvin zorgde voor de End Tackle, uiteraard van LCA. Het beloofde een prachtige sessie te worden, waarbij de nodige vissen op de kant kwamen! Lees hieronder het verslag van deze sessie.

Aankomst en aanpak

Melvin aan het woord: Om half 1 kwamen we bij de plas aan en keken we gelijk naar het water of de vis zich liet zien. De harde wind maakte dit helaas lastig. We besloten om eerst rustig de tent op te bouwen en het water met rust te laten. Zo hoopten we dat we misschien toch een vis konden spotten maar dit gebeurde niet. Nadat alles was opgebouwd zijn we met de boot het water opgegaan om de stekken die ons door de eigenaar werden aangeraden te bekijken.

De stekken die werden aangeraden leverde uiteindelijk ook vissen op!

Op deze stekken hebben we de bodem afgetast en met de dieptemeter gekeken of er taluds in de buurt waren. Eigenwijs als we waren gingen we ook op andere plekken zoeken naar geschikte plekken, vooral op stukken waar minder gevist wordt. Uiteindelijk hebben we twee hengels op de aangeraden stekken gelegd en vier hengels op andere stekken. Alle stekken bevatte de nodige obstakels waardoor het vissen wel een klein risico met zich mee bracht. We probeerde om het hele water te bevissen om te voorkomen dat de vis zich op één plek op zou houden. Van de eigenaar kregen we de tip om na 12 uur vissen ons aas te verversen als we veel piepjes hadden gehad.

Tijd om de eerste snowman rigs te water te laten!

Tijd voor actie

De eerste nacht was onrustig met veel wind, regen en onweer. Helaas bleef de vis weg. De tweede ochtend stond er nog steeds veel wind waardoor het uitvaren lastig was. Na een lange operatie lagen de hengels weer spot on met een flink voerbed er omheen. We hadden er vertrouwen in!

We hadden er vertrouwen in!

Het vertrouwen werd niet veel later beloond door een run onder de overhangende boom. Het materiaal werd flink op de proef gesteld. De vis wist de weg goed te vinden en ging recht op de obstakels af. Dankzij de sterke leader en het onderlijnmateriaal konden we de vis toch landen. Snel werd er wat voer gedropt en werd de vis op de foto gezet. Een mooie spiegel van eigen kweek was het resultaat!

De eerste is binnen!

Niet veel later vertrekt dezelfde hengel wat resulteert in een mooie witte koi. Na deze vis bleef het de rest van de dag en de nacht stil. ’s Ochtends werden we gewekt door een mooie ‘wake up’ run door een vis uit het andere deel van het water. In dit deel van het water staan veel lelies en grote rietvelden, veel obstakels dus! Dankzij de extreme shockleader wisten we ook deze vis veilig te landen. De vis kwam van een tijgernoot met een glow in the dark maiskorrel, in combinatie met FS-46 onderlijnmateriaal en een 80 degree haak.

Het blijft een prachtig gezicht, die koi’s!

Ondanks de vele obstakels werd ook deze vis geland!

Het bleef na deze vis stil tot halverwege de middag. Toen gebeurde er iets dat nooit eerder was voorgekomen op dit water: een dubbelrun! Twee prachtige schubkarpers werden in de regen geland. Dit keer werden de vissen gevangen op een curve shank haak in combinatie met het FS-46 onderlijnmateriaal. De vis zat perfect in de onderlip gehaakt! We hadden de vissen nog maar amper teruggezet toen er opnieuw een aanbeet volgde en we een mooie rijenkarper wisten te landen. Jammer genoeg bleef het na deze vis stil.

De dubbelrun resulteerde in twee prachtige schubs!

Kort na de dubbelrun volgde deze prachtige rijen.

Actie in de nacht

De eerste run in de nachtelijke uurtjes werd pas na drie dagen een feit. Deze stek hadden we continu aangevoerd en door vertrouwen te hebben in de stek, het aas en onze onderlijnen werd ons geduld beloond. De vis vocht flink en zwom zich zelfs nog vast, maar de soepe D-rig met curve shank haak deed zijn werk en uiteindelijk wisten we een mooie spiegel te landen.

De eerste nachtelijke aanbeet resulteerde in deze fraaie spiegel.

Door de nachtelijke run hadden we veel vertrouwen in de dag erna en dat bleek niet onterecht. In de vroege ochtend werd een mooie lange schub het net in geloodst. Na deze vis kwam er ’s avonds weer een aanbeet en kwam er een mooie eigen kweek spiegel langs.

Ons vertrouwen bleek niet onterecht! Er werden opnieuw mooie vissen gevangen.

Zoals iedere avond kwam de eigenaar van het water langs om even gezellig bij te praten en net op dat moment gaat er weer een hengel af. De vierde eigen kweek vis was een feit: een mooie two tone spiegel! Na het uitvaren konen we rustig een bakkie koffie drinken en gingen we de nacht in.

Onder toekijkend oog van de eigenaar werd deze fraaie two tone spiegel geland!

Weersverandering

’s Nachts kwam de hengel die overdag steeds stil bleef opnieuw tot leven. Zou het weer een grote vis zijn? Jazeker! Na het scheppen wisten we zeker dat dit de grootste vis was die we tot nu toe gevangen hebben. Na een kort weegmoment bleek de lange schub maar liefst 14 kilo te zijn! De rest van de nacht bleef het stil en vanaf de dag erna zou er een aantal warmere dagen volgen. Hier hadden we goed rekening mee gehouden. Eén hengel ging dieper het riet in met twee 10mm pop-ups eraan. Hierdoor ontstond een kleine snowman achtige montage met felle kleuren, die zou zeker ’s ochtends goed opvallen!

Opnieuw een vis van groter formaat tijdens de nachtelijke uurtjes!

Het verleggen van de hengel bleek een gouden zet want in de eerste warme ochtend liep de hengel af en vingen we een mooie spiegel die diep in het riet verborgen zat.

Boaz wist deze vis uit het riet te plukken!

Na deze vis besloten we de hengels eruit te halen en het water even met rust te laten. We gooide wat voer in het water en gingen even boodschappen doen. Toen we terugkwamen werden alle rigs weer in het water gelegd en we hoopte dat het voer zijn werk had gedaan. Al snel kregen we een aanbeet maar doordat de slip iets te los stond kon de vis het riet in duiken en werd deze helaas gelost.

Later in de avond liep dezelfde hengel nog een keer af en kregen we een oude bekende op bezoek. De rijenkarper van een paar dagen terug had zich opnieuw vergist in ons aas!

Herkenbaar? Voor de tweede keer in korte tijd vergiste deze rijen zich in het haakaas!

De nacht en dag erna konden we helaas geen vis haken. De avond viel en de temperatuur werd steeds lager. We konden goed merken dat de vis weer actief werd, ze lieten zich steeds meer zien. ’s Nachts liep de hengel die al twee grote vissen had opgeleverd weer af en we hoopte natuurlijk op nog een groter exemplaar. Het bleek geen enorme vis te zijn maar wel eentje met een hele mooie bouw. Kort na deze vis kwam er nog een vis van eigen kweek op de mat, wat uiteindelijk de laatste vis van de plas zou zijn.

Door de veelbelovende bouw zal dit in de toekomst ongetwijfeld een sterke vis worden!

De laatste vis van de plas was er een van eigen kweek.

Kweekvijver

Naast de plas hadden we ook de kweekvijver nog, waar we ook mochten vissen. Hier vingen we nog drie vissen van mooi formaat waardoor we op een totaal van 18 vissen uit kwamen. We hebben twee van de gevangen vissen uit de kweekvijver over mogen zetten in de plas, waarvan eentje een zeer bijzonder exemplaar was. De vis was namelijk een combinatie van een koi karper en een spiegelkarper.

Een koi in combinatie met een spiegel, zo zie je ze niet vaak!

Het bevissen van de kweekvijver beviel de beide mannen ook goed!

Onze tactiek van deze week vissen was simpel. We begonnen met snowman montages maar voerde ze wel alle zes op verschillende manieren uit. Denk bijvoorbeeld aan een stek met alleen hele boilies, een stek met halve boilies en een stek met mais pellets, die op dit water in de winter worden gebruikt om de vissen mee te voeden. Op deze manier konden we met één rig maar met verschillende voerplekken achterhalen waar de vissen het meeste zin in hadden.

De eenvoudige snowman montage deed zijn werk. Er werden volop vissen geland én weer teruggezet natuurlijk!

Wij willen de eigenaren Jan en Adri bedanken voor hun gastvrijheid en voor de mooie tijd die wij hebben gehad bij hun water.

Wij bedanken ook LCA Tackle voor de snelle levering van de materialen, en Speed Carp voor de levering van hun bollies. Deze hebben we gecombineerd gevist met BFP pop-ups en soakers. Wij zijn blij dat we met deze producten hebben mogen vissen!

Een bedankje naar de verschillende leveranciers is op zijn plaats!